یک راهنمای عملی استفاده از اقتصادسنجی

ترجمه دکتر حیدر ربیعی

 

مقدمه مترجم

          اقتصاد سنجی، به معنای اندازه گیری و تحلیل کمی پدیده های واقعی اقتصادی و کسب و کار است و کاربردهای قتصاد سنجی بیشتر در سه دسته توصیف واقعیتهای اقتصادی،آزمون فرضیه ها درمورد نظریه ها و سیاستهای اقتصادی. پیشبینی فعالیتهای اقتصادی آینده قرار میگیرند. رویکردهای مختلفی برای کمی سازی اقتصاد سنجی وجود دارند، اما این کتاب در بر روی تحلیل رگرسیون خطی تک معامله تمرکز دارد. بنابر این کتاب به تحلیل رگرسیون میپردازد، اما خواننده باید بداند که رگرسیون تنها یکی از رویکردهای کمی سازی اقتصاد سنجی و پر کاربردترین آنهاست.
         در پیشگفتار مولف در کتاب اصلی آمده: "یک رویکرد نوآورانه برای شناخت اقتصادسنجی، به کارگیری آن است. این کتاب موضوع تحلیل رگرسیون خطی تک معادله را در قالبی ساده و قابل درک مبتنی بر مثالهای دنیای واقعی پوشش میدهد. همانطور که (یک راهنمای عملی) زیر عنوان کتاب نشان میدهد، جامعه هدف این کتاب نه تنها دانشجویان مبتدی اقتصادسنجی میباشد بلکه آن دسته از کاربران رگرسیون است که به دنبال یک مرجع مناسب هستند."
         کتاب حاضر ترجمه و ویرایش هفتم از کتاب اصلی است که در این ویرایش آزمایشگاه اقتصادسنجی، آزمونهای اقتصادسنجی توسعه یافته ماننده بروش- پاگان و غیره اضافه شده است. در این ترجمه به دلیل تمرکز بر مباحث نظری و باتوجه به اینکه در سراسر متن مثالهای کاربردی فراوان برای درک مطلب وجود دارد، دیگر آزمایشگاه های اقتصاد سنجی که به صورت تمرین در انتهای  هر فصل در متن اصلی  ارائه شده، ترجمه  نشده اند. در صورت استفاده از این 
ترجمه و درخواست خوانندگان در فرصت بعدی، این بحش نیز ان شاءالله به کتاب افزوده خواهد شد.
        اینجانب در تحقیقات علمی تکنیک رگرسیون را به دفعات استفاده کرده ام و کتاب حاضر، مرجع عمده (زبان انگلیسی) من برای فراگیری. به کارگیری اقتصادسنجی و رگرسیون بوده و از میان کتابهای در دسترس انگلیسی زبان، آن را به دلیل متنی روال و مثالهای کاربردی متعدد، بسیار مفیدتر دیدم. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا برای دانشجویان فارسی زبان عزیز که درگ مطلب انگلیسی برایشان دشوار است، آن را ترجمه کنم. امیدوارم که تلاشم مفید واقع شود. خوشحال و ممنون میشوم نظرات و پیشنهادهای خود را به اطلاع من برسانید.

 

​* نحوه استناد به کتاب:
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این کتاب ارجاع دهید، می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ربیعی, حیدر، ۱۳۹8، یک راهنمای عملی استفاده از اقتصادسنجی، تهران، انتشارات پرتو واقعه و انتشارات لیلاز، چاپ اول.

 

* مشخصات کتاب:
مترجم: حیدر ربیعی
ناشر: انتشارات پرتو واقعه، انتشارات لیلاز
زبان: فارسی
سال چاپ: اول 1398
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 500 نسخه
تعداد صفحات: 324
قطع : وزیری
شابک: 7-19-6245-622-978